DigitYser opent 'digitaal clubhuis' voor NextTech-ondernemers in hartje Brussel

AI, VR, IoT, maar ook blockchain en big data vinden elkaar in een uniek multidisciplinair concept

Persuitnodiging, woensdag 20 december vanaf 18u30

Met DigitYser vlakbij het Brusselse Kanaal krijgt onze hoofdstad er een bijzondere digitale hotspot bij. Ontmoetingsplek, incubator, opleidingscentrum, evenementenruimte en co-working: DigitYser is het allemaal tegelijk. Het publiek-private initiatief moet de veelbesproken NextTech-innovaties (AI, VR, blockchain…) dichter bij elkaar én bij het grote publiek brengen. Op woensdag 20 december wordt de nieuwe locatie feestelijk geopend.

DigitYser huist in een prachtig geklasseerd gebouw van ruim 2000 vierkante meter naast het Brusselse metrostation Ijzer. De site moet een unieke ontmoetingsplaats worden waar start-ups en bedrijven uit de nieuwste technologische disciplines samenkomen om van elkaar te leren en te co-creëren, maar ook concrete digitale oplossingen te implementeren. Meestal komen deze communities maar weinig met elkaar in contact en daar wil DigitYser een platform voor aanreiken.

Daarnaast is er echter ook voldoende ruimte voor wie gewoon geïnteresseerd is in deze beroepen van de toekomst en er meer over te weten wil komen of er een opleiding of workshop over wil volgen.

'Digitaal clubhuis'

“DigitYser is nog het best te vergelijken met een digitaal clubhuis. Iedereen is welkom bij ons en moet hier aan de slag kunnen met zijn of haar digitale idee. Van de jongeren uit de Kanaalzone tot kaderleden van multinationals of bedrijfsleiders van start-ups. We willen vooral bruggen slaan tussen verschillende digitale disciplines, doelgroepen en bedrijfssectoren, en zo digitaal ondernemerschap in de brede zin van het woord stimuleren”, zegt Philippe Van Impe, mede-oprichter van DigitYser

De activiteiten bij DigitYser zijn dan ook zeer divers: hackatons, meet-ups, kids camps, trainingen, netwerkevents, debatten, conferenties en nog veel meer.

Al meer dan honderd events

De drijvende krachten achter het initiatief zijn de Brusselse techondernemers Philippe Van Impe en Tanguy Vanderlinden. Philippe was voordien nauw betrokken bij de ‘Brussels Data Science Community’ en Tanguy bij de VR-community, waar ze de inspiratie voor DigitYser haalden. Het publiek-private initiatief krijgt de steun van onder meer de Brusselse regering, holdingbedrijf Sofina en ENGIE, die het op woensdag 20 december officieel komen inhuldigen.

Maar nog voor die officiële opening draait DigitYser al op volle toeren. Sinds juli 2017 werden er al meer dan honderd evenementen georganiseerd, met bijna 2000 bezoekers. Belangrijke hoogtepunten waren de hackaton om oplossingen voor het denguevirus te vinden, het W3C-event voor de internationale standaardisatie van WebVR, het OrganiCity-event van de Europese Unie rond smart cities en de Smart Family-hackathon voor vrouwen uit de techsector. DigitYser verenigt inmiddels al ruim 7000 NextTech-leden.

Opening op woensdag 20 december

Naar aanleiding van de officiële opening op woensdag 20 december nodigen we u van harte uit om DigitYser te komen ontdekken in het bijzijn van de partners en clubleden. Het evenement zal worden ingeleid door dhr. Didier Gosuin, Brussels minister van Economie, Tewerkstelling en Beroepsopleiding, dhr. Harold Boël, CEO van Sofina, en dhr. Philippe Van Troeye, CEO van ENGIE Benelux.

Waar?

• DigitYser – Antwerpselaan 40, 1000 Brussel

Programma:

10u-11u30 – Persmoment met de partners van DigitYser

18u30 – Welkomstdrink

19u00 – Speeches

• Dhr. Didier Gosuin, Brussels minister van Economie, Tewerkstelling en Beroepsopleiding
  • Dhr. Harold Boël, CEO van Sofina
  • Dhr. Philippe Van Troeye, CEO van ENGIE Benelux
  • Dhr. Philippe Van Impe, CEO en oprichter van DigitYser

20u00 – NextTech Discovery Tour

• Ontmoetingen met de verschillende communities, partners en start-ups die bij het project betrokken zijn
  • Thematisch parcours met workshops waar u de laatste nieuwe ontwikkelingen ontdekt op het vlak van VR, AI, blockchain en IoT

22u00 – Rooftop cocktail party

Perscontact

Voor meer informatie, interviewaanvragen of reportages kunt u contact opnemen met:

Relate - Karel Goethals – [email protected] - 0485/82.96.52

DigitYser - Philippe Van Impe - [email protected] - 0477/23.78.42

Website: www.digityser.org

Karel Goethals

Relate Brussels

Philippe Van Impe

CEO & Founder DigitYser

Over DigitYser

DigitYser werd begin 2017 opgericht. Het is een non-profitorganisatie met als missie Brussel op de kaart te zetten als digitale hoofdstad van Europa. Hiertoe bouwt ze bruggen tussen de verschillende spelers uit de NextTech-sectoren (AI, VR, IoT, blockchain, big data…) onderling én met andere stakeholders (overheidsinstanties, private partners, het grote publiek…).

Om haar werking bij de opstart te kunnen financieren, trok DigitYser 700.000 euro kapitaal aan, waarvan 400.000 euro van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Het overige gedeelte werd geïnvesteerd door holdingmaatschappij Sofina en de NextTech-communities. Ook het historische pand waar DigitYser gevestigd is, is eigendom van Sofina, die dit gedurende negen jaar gratis ter beschikking stelt. Andere structurele partners van het eerste uur zijn AXA, Carrefour, ENGIE, ING, Janssen en Johson & Johson.

DigitYser verenigt intussen al 7000 leden die actief zijn in het domein van NextTech. Op termijn moet het initiatief uitgroeien tot hét digitale centrum van Brussel en volledig zelfstandig functioneren.

Antwerpselaan 40, 1000 Brussel

digityser.org